Direct contact? Bel: +31 (0)35 200 82 00

Home > Nieuws > Ultieme youngtimer test: Carbage Run 2022 winte...

Ultieme youngtimer test: Carbage Run 2022 wintereditie

Ultieme youngtimer test: Carbage Run 2022 wintereditie

Een groot deel van  'de 'business' van Goois Autoteam bestaat uit het importeren, prepareren en verkopen van youngtimers. Daar zijn we serieus mee bezig, we vinden het belangrijk en leuk om dat zo goed mogelijk te doen. Uiteraard rijden we zelf youngtimer, en dat rijden concentreert zich op Nederland en Duitsland. Niet echt spannend naar ons idee. Regelmatig vroegen we ons af hoe een youngtimer zich houdt onder zware omstandigheden. Van die vraag op de bucketlist wilde Goois Autoteam af, en daarom gingen we op zoek naar een vorm waarin we een youngtimer eens flink aan de tand kunnen voelen. Via een relatie, die zelf al verschillende keren deelnam, kregen we een goede tip: de Carbage Run. Nu zijn we niet zo van het "Carbage", doorgaans staan we wat serieuzer in de wedstrijd. Daarnaast is de Carbage run een event waar de meeste deelnemers vrij ver gaan in het versieren van hun auto, en daaraan hadden we ook weinig behoefte. Uiteindelijk is de Carbage Run een roadtrip, die als het gaat om de wintereditie, onde zware omstandigheden plaatsvindt, en dat was waar Goois Autoteam behoefte aan had. Veel alternatieven kwamen we niet echt tegen, en dus besloot Goois Autoteam om zich in te schrijven voor de Carbage Run 2022 wintereditie. 

Met welke auto gaat Goois Autoteam naar de Carbage Run?

Er zijn vele manieren om de Carbage Run voor te bereiden. We beginnen natuurlijk bij de auto. Het speelveld van de Carbage Run bestaat naar schatting voor 50% uit Volvo's en dat vindt Goois Autoteam leuk! De Volvo V70 youngtimer is immers onze meest verhandelde auto uit ons aanbod. De auto mag echter niet jonger zijn dan 1999, en de dagwaarde mag niet hoger zijn dan € 500,-  en dus wachtten we af wat er aan inruilauto's voorbij kwam. En dan in één keer staat er iets leuks op Facebook: een Volvo 850 uit 1995 met 171000 km. Die is leuk als testobject! We verhandelen zelf Volvo youngtimers die meestal maximaal 200000 km op de teller hebben. Niet omdat ze bij hogere standen versleten zijn, we ruilen ze regelmatig in met meer dan 500000 km maar ze staan dan gewoon langer als ze meer hebben gereden! Deze Volvo 850 is voor ons dus een relevant testobject, aanschaffen maar!

Waar test Goois Autoteam een youngtimer?

Nadat de rit in eerste instantie door het Oostblok zou lopen, werd als gevolg van wisselende Corona maatregelen gekozen voor Zweden. Toevallig is Zweden het land waar we de meeste Volvo youngtimers inkopen. Dat doen we deels zelf, maar een groot deel wordt gekocht door zzp-ers die voor ons zoeken, kijken en kopen! We waren niet meer in Zweden geweest sinds de uitbraak van Corona. Wat zou het dan leuk zijn als we ze weer eens live kunnen ontmoeten en en passant extra transacties kunnen genereren. Dat lukte, de route bleek zeer goed aan te sluiten bij de woonplaatsen van onze contactpersonen. Het was nuttig en fijn om weer eens rustig van gedachten te wisselen, want uiteindelijk loopt het leven van velen door COVID anders dan gepland!

Hoe prepareer je een youngtimer voor de Carbage Run?

Bottom line moet er een rit gereden worden met een oude auto onder zeer winterse omstandigheden. De rit verloopt met name over lokale wegen. We weten zelf goed hoe we youngtimers moeten klaarmaken voor aflevering, maar weten we dan genoeg? We besloten bij de ervaren deelnemer, die ons tipte over het bestaan van de Carbage Run, om advies te vragen. Daar kwam het volgende uit:

  • Volvo's hebben een radiateur die deels van plastic is gemaakt. Vervang deze preventief, vaak scheuren ze door de slechte wegen en dan sta je er op stil. Goede tip; doen we!
  • Neem vloeistof mee die kleine lekken in het koelsysteem dicht voor het geval er iets lekt! Check!
  • Neem wat reserveonderdelen mee die je simpel onderweg kunt vervangen. We namen mee een multiriem, nokkenas positiesensor, en een bdp sensor. Die schroef je er inderdaad zo op!
  • Vervang de accu preventief. Doen we, kost ook niet heel veel..
  • Neem 4 spijkerbanden op velg mee, die je onder de auto zet zodra het in Zweden te winters wordt. Geen probleem, we krijgen ze soms bij de auto's en geven ze mee bij de aflevering of gooien ze weg...
  • Zorg voor extra verlichting, in Zweden is het in de 's-winters vroeg donker en landwegen zijn niet verlicht. We hadden nog twee oude lightbars, laten we die dan maar gebruiken..
  • Je gaat een rit maken van zo'n 4000 km. Maak het jezelf comfortabel en laat een grote beurt uitvoeren. Dat hadden we zelf ook al bedacht, dus doen! 
  • En dan constateren we een ernstige tekortkoming in ons selectiegedrag. Waar de import Volvo's uit Zweden altijd standaard stoelverwarming hebben, heeft onze 850 van Nederlandse afkomst dit niet! Gelukkig zijn deze sets los te koop en snel gemonteerd! 

Ons goede doel: stichting Vaarkracht

Veel deelnemers halen geld op voor een goed doel. Omdat Goois Autoteam in Huizen is gevestigd zochten we een lokaal goed doel. We kozen voor de stichting Vaarkracht. Deze stichting organiseert vaartochten voor (ex) kankerpatienten, en ze hebben de wens om een tiny house voor op het water te ontwikkelen. Varen vinden we zelf al heel ontspannend, en zeker voor mensen met deze ziekte lijkt ons dat een prima doel! Na wat netwerken haalden we ruim € 2700,- op voor onze sponsoren, een leuke score die de stichting Vaarkracht goed kon gebruiken 

De rit

De start was op maandag 24 februari 2022 in Kopenhagen. We vetrokken op zondag 23 februari. Onderweg kwamen we tijdens tankstops en koffie de eerste deelnemers al tegen en bij onze overnachtingslocatie, een verpauperd Motel naar Oost Europese maatstaven (er was niets anders), was het ook een bonte verzameling van ''Runners", zoals de deelnemers worden genoemd.   

Maandag 24 januari: Kopenhagen - Linkoping

We melden ons in de vroege ochtend bij net Brøndby stadion in Kopenhagen, en zijn meteen verbaast over de omvang van een Carbage Run: ruim 250 auto's en zo'n 750 deelnemers! Ook een leuk verdienmodel. Onze 850 blijkt ernstig underdressed, want aan de looks van de gemiddelde Carbage Run is aanmerkelijk meer moeite besteed. We schamen ons een beetje want we missen nogal wat: bonte kleuren op de auto, zwaailampen, partyspeakers en meertonige hoorns. Wat een carnavalsoptocht! We maken een praatje met de buren, drie vrienden uit Tilburg. Eén van de drie krijgt direct warme gevoelens bij onze 850. "Wat gaan jullie er mee doen? Nou uhh de Cabage Run rijden en daarna weer verkopen, want een museum in het Gooi is wat duur. Nou ik heb wel interesse in die auto." Dat blijkt echter niet uit zijn bod, maar we hebben nog even. Na de start rijden we over de brug van Kopenhagen naar Malmö. Via een prachtige route finishen we in Linkoping. 's-avonds dineren we met Oliver, één van onze partners aldaar die in de buurt woont.

Dinsdag 25 januari Linkoping - Gävle

Zo langzamerhand begint het koud en wit te worden, maar wat een prachtige route! Onderweg vertonen Runners hun drift talent op een bevroren meer.  De eerste pechgevallen zijn een feit: een auto in een greppel, een defecte stuurbekrachtigingsleiding en een lekke koelslang. Op zich niet raar; velen halen een auto van Marktplaats, controleren de olie en bandenspanning en vertrekken! Het gaat met onze 850 prima. We besluiten om nog even door te rijden met de winterbanden en de spijkerbanden later te monteren. We finishen in Gävle, een plaats aan de oostkust van Zweden. 

Woensdag 26 januari Gävle - Östersund

Een dramatische start. We rijden weg bij het hotel, en moeten een kruispunt over. Er zit een vuilniszak om het stoplicht, dus maar goed links en rechts kijken. We steken over, en op dat moment zien we zwaailampen achter ons. De politie controleert de stoet regelmatig op alcohol, dus dat zal het wel zijn. We bleken een noodstoplicht over het hoofd te hebben gezien. De agentes, die nogal vijandig overkomen, verzoeken ons om in onze cauto te blijven zitten. Zij overleggen ondertussen met hun chef, per telefoon. Hoewel Iedereen tot nu toe prima Engels spreekt, wordt ik als een ware arrestant geacht in de politie auto plaats te nemen en mijn verhaal via een Nederlands - Zweedse tolk te doen. En wat blijkt; in Zweden kunnen ze je rijbewijs innemen als je door rood rijdt. Niet gehinderd door enige vorm van inlevingsvermogen; we komen immers niet uit Zweden en de situatie is niet standaard, wordt Rolfs rijbewijs ingevorderd onder het motto "we leven de wet na!". Rolf krijgt een document waarmee hij nog 48 uur mag rijden en mijn rijbewijs wordt opgestuurd naar Transport Styrelsen, de Zweedse RDW. Die beslissen verder. Na advies van de Carbage Run organisatie, die dit in alle jaren nog nooit hebben meegemaakt, melden we ons op het politiebureau. De agent van dienst vindt dat we hard zijn gestraft maar kan de beslissing niet terugdraaien. Hij is wel zo vriendelijk om ons geen boete toe te kennen en ons verhaal inclusief foto en argumentatie toe te voegen aan het dossier voordat het wordt weggestuurd. Het rijbewijs komt sowieso naar Nederland, maar is al onderweg naar Transport Styrelsen, en daar moeten we ons morgen maar vervoegen, dan hebben ze alles ontvangen. We besluiten om de rit in te korten om nog op een redelijk tijdstip in Östersund aan te komen. Östersund blijkt een gewilde en prachtige wintersportplaats te zijn. 's-avonds eten we met andere ''Runners'', die allen verbaasd zijn over ons verhaal. 

Donderdag 27 januari Östersund - Borlänge

De zwaarste maar meest indrukwekkende etappe! Dit is echt wel Zweden op zijn winters! We besluiten de spijkerbanden te gebruiken. Wielen verwisselen op een krik bij deze temperaturen lijkt ons niet ''chill'' maar gelukkig is er een bandenzaak die ons direct helpt! De rit verloopt traag en we moeten steeds scherper zijn: tientallen kilometers op kleine wegen die rijkelijk voorzien zijn van sneeuw en ijs! Op de smalle wegen is het vaak wachten op mede deelnemers, die vastzitten of bezig zijn om sneeuwkettingen te monteren of demonteren. Die spijkerbanden maken nu echt het verschil! Wat een grip. We genieten met volle teugen! Onderweg hangen we lang aan de lijn met Transport Styrelsen, waar ene Kim besluit om Rolf's rijbewijs terug naar Nederland te sturen. Hoewel we geen idee hebben wie hij is en wat hij doet, is Kim is onze held van de dag! Onderweg komen we veel pechgevallen tegen en op zo'n 100 km voor de finish zien we aan ambulance staan die ons verzoekt door te rijden. Er bleek een Nederlands stel van de weg te zijn geraakt met een Subaru Forester. Bij de finish bleek dat ze ongedeerd waren, maar dat de auto total loss is. Dat valt dan weer mee. 
De finish lokatie is ook ons hotel. 's-avonds is het gezellig. Onze tagelgenoten zijn twee jongens uit Emmeloord. Ze slapen in hun auto, een Volvo 940. "Hebben jullie het niet koud? Nee, en als dat gebeurt dan starten we hem even, doe de verwarming aan en gaat weer slapen. Eigen bed is goud waard! De bar is gewoon open en sluit om 11:00, en daarin is Zweden dan weer makkelijk. dit was de leukste dag! 

Vrijdag 28 januari Borlänge - Trollhättan

De laatste etappe.  Bij de start blijkt, dat het befaamde eindfeest en prijsuitreikling niet plaatsvinden vanwege aangescherpte Corona maatregelen. In de plaats daarvan komt er een drive through finish. We weten niet wat we hiervan moeten vinden maar we besluiten om van de route af te wijken. We rijden via Karlskoga en het adembenemende Vänermeer (grootste meer van Zweden) naar Lyrestad, want daar woont één van onze handelspartners. We bestellen er regelmatig een auto, maar hebben hem nooit live gezien! We lunchen gezellig, praten even bij en we doen nog een transactie! Op de terugweg moeten we een keuze maken tussen de drive through finish of direct naar de boot, want die vertrekt om 18:45. We besluiten het laatste te doen, en rijden onze trouwe metgezel op de Stena Germanica. We bleken niet de enige en eten gezellig met andere Runners. Maarten uit Tilburg heeft nog steeds interesse in onze 850 voor dagelijks gebruik, maar zijn geefklieren zijn nog wat ontstoken. We doen een finaal aanbod waarna we de hut opzoeken en heerlijk slapen. 

Zaterdag 29 januari Kiel - Huizen

We rijden na een prima nachtrust en goed ontbijt fris en fruitig de boot af, en zetten koers naar Huizen. Een saaie rit met alleen maar snelweg, maar de Volvo 850 is nog steeds een feest om mee te rijden en om 15:00 komen we voldaan aan bij Goois Autoteam. Snel naar huis, waar we met de echtgenotes nagenieten. Daarna weer eens in ons eigen bed. Bij het wakker worden appt Maarten uit Tilburg. We zijn het eens en hij komt de 850 halen in het eerste weekend van februari. Goed besluit Maarten! Op vrijdag 4 februari vond de feestelijke aflevering plaats bij Goois Autoteam. We vermoeden dat Maarten, die de auto zakelijk en dus in de youngtimer regeling gaat rijden, nog lang plezier van deze zakensedan gaat hebben, we hebben nog nooit een auto verkocht die we aan zo'n uitgebreide testrit hebben onderworpen. En hiermee is het boek van de Volvo 850 dan dicht! Rolf's rijbewijs is inmiddels ook weer terecht.

Er volgt nog een aflevering aan Maarten onder het genot van.. en een koude douche van Vodafone. Het nummer van Transport Styrelesen (de Zweedse RDW) waarmee we veel hebben gebeld inzake het rijbewijs, waar lange wachttijden zijn en waarmee de verbinding regelmatig wegviel, blijkt een betaalnummer te zijn. We hebben € 291,01 aan belkosten gemaakt! Money, money, money, must be funny, in the "rich man's" world! Ach, het mag de pret allemaal niet meer drukken; we hebben een prachtige rit gehad, die we niet snel zullen vergeten! 

Conclusie

  • De deelname aan de Carbage run was voor Goois Autoteam een bestiging van hetgeen we onze klanten dagelijks verkondigen:
  • Een youngtimer kiezen begint bij de keuze van de auto. Dan is een Volvo door zijn degelijkheid een goede keuze, en bovendien een fijne reisauto met een prima uitstraling! niet voor niets is meer dan 50% van het deelnemersveld van de Carbage Run een Volvo!
  • Kies een youngtimer met een lage km stand. Technisch is een hoge stand geen probleem, zeker niet bij bij Volvo's,. Ze worden er echter niet mooier op (exterieur/interieur) en het oog wil tenslotte ook wat. Daarnaast maakt een lage km stand een youngtimer unieker waardoor de waarde langer hoog blijft. Wij hebben een paar honderd euro afgeschreven, waren de auto snel weer kwijt met minimale afschrijving. Start je met een wrak, dan moet je technisch toch het éém en ander 
  • Een youngtimer koop je bij een leverancier die zijn taak serieus neemt en de auto goed klaarmaakt. Hier heb je meer plezier van dan de laagste internetprijs of het onderhandelen over de laatste paar honderd euro. We waren blij dat we geen Carbage Run wrak van Marktplaats kochten en zonder voorbereiding deel namen. 
  • Maak een goede proefrit. Als daar zaken niet in orde zijn is dit geen probleem zo lang ze bij aflevering maar in orde zijn. Sommige bedrijven maken de auto technisch klaar na aflevering van wege de efficiency. Als u bijvoorbeeld nog all weatherbanden en een handsfree carkit wilt laten monteren dan hoeft de auto maar één keer naar de werkplaats. Onze 850 is in de week voor de Carbage Run goed klaargemaakt naar aanleiding van een lange proefrit en gericht advies. 
  • Een youngtimer met een mager zesje door de APK en dan zonder preventief onderhoud gaan rijden levert risico en kans op irritatie op. En bij de Carbage Run kan je erop stilstaan. Niet doen is ons advies. Bij een youngtimer ben je nu eenmaal minder kwijt aan afschrijving en bijtelling maar iets meer aan onderhoud. Doe dit preventief, en wees niet bang om er iets in te investeren, dan geniet je meer van je auto. 
  • Youngtimers hebben vaak simpele terchniek. Voor het onderhoud kan je uitstekend terecht bij universele autobedrijven, zeker als ze een Volvo specialisatie hebben.