Occasion onverminderd populair

Bron: Automotive Online
De verkoop van nieuwe personenauto’s in Nederland blijft in 2025 steken op ongeveer 374.000 stuks, een lichte daling van twee procent ten opzichte van 2024. Daarmee blijft het niveau aanzienlijk lager dan voor de coronapandemie, toen de jaartotalen rond de vierhonderdduizend lagen. Dat meldt ING in een analyse van de automarkt, uitgevoerd door Rico Luman, senior econoom van ING.
Het autobezit in Nederland blijft toenemen en ligt inmiddels op ruim 9,25 miljoen voertuigen, maar de vernieuwing gaat uitermate traag. De ‘vervangingsgraad’ ligt op slechts 4,1 procent per jaar. Daardoor is de gemiddelde leeftijd van auto’s in Nederland opgelopen tot ruim twaalf jaar, bericht ING.
‘Slechts 6,6 procent EV’
Ondanks een stijgend marktaandeel in de nieuwverkoop, ligt het aandeel van volledig elektrische voertuigen (BEV) in het totale wagenpark halverwege 2025 nog op slechts 6,6 procent. Volgens ING is er nog ‘terughoudendheid onder particuliere kopers’ bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Particulieren kiezen vaak voor een occasion of een plug-in hybride.
Bij particulieren is de interesse voor volledig elektrische auto’s sterk afgenomen. In 2022 was deze groep nog goed voor 45 procent van de nieuwe EV’s, maar dat aandeel zakt dit jaar naar ongeveer 25 procent. Redenen zijn het wegvallen van de aankoopsubsidie, de herinvoering van motorrijtuigenbelasting vanaf 2026 en een relatief hoge aanschafprijs.
In reactie daarop kiezen steeds meer particuliere kopers voor een plug-in hybride. ING verwacht dat het marktaandeel van deze voertuigen in 2025 stijgt van veertien naar negentien procent. De flexibiliteit en toegenomen elektrische actieradius maken PHEV’s een aantrekkelijk alternatief. Tegelijkertijd geven fabrikanten prioriteit aan hybrides, nu Europese CO₂-doelstellingen zijn versoepeld.
De occasionmarkt profiteert van de terughoudendheid in de nieuwkoop. In de eerste helft van 2025 steeg het aantal verhandelde auto’s met vier procent, na al een recordjaar in 2024. Opvallend is dat Nederland veel gebruikte auto’s importeert, maar tegelijkertijd juist elektrische occasions vaker exporteert. Er is in eigen land onvoldoende particuliere vraag naar tweedehands EV’s, aldus ING.
Zakelijke markt houdt nieuwverkoop overeind
Zakelijke rijders zijn goed voor bijna tweederde van de nieuwverkoop en blijven ook in 2025 de belangrijkste aanjagers van de elektrificatie. Vooral de naderende verhoging van de bijtelling van zeventien naar 22 procent per 2026 zorgt naar verwachting voor een eindsprint in zakelijke EV-aankopen.