Direct contact? Bel: +31 (0)35 750 4920

Home > Nieuws > BPM en Belastingdienst frustreren de branche!

BPM en Belastingdienst frustreren de branche!

BPM en Belastingdienst frustreren de branche!

BPM en Belastingdienst frustreren de branche! Dat is de conclusie van de automotive IMPEX Day. (Bron: Automotive Management)

Een kleine 200 man kwam naar het event. (Foto: Marcel Cazemier)Iedereen die occasions importeert, exporteert en/of verkoopt, komt ogen en oren tekort om alle ontwikkelingen op de voet te kunnen volgen. En daarbij wordt het steeds belangrijker om wettelijke regels en voorschriften goed te interpreteren. Op de achtergrond probeert Carnext de groothandel en retailer uit het remarketingproces te halen.  

Een kleine 200 mensen kwamen afgelopen dinsdag naar de Caballero Fabriek in Den Haag voor de Automotive IMPEX Day. Onder de toehoorders veel ervaren rotten in het vak van import en export, maar ook nieuwelingen die op het punt staan om aan deze boeiende handel te beginnen. In een middag werden ze bijgepraat over de stand van zaken in de wereld van import en export van gebruikte auto’s. De sprekers gingen de moeilijke onderwerpen - met name de WLTP (en dus bpm) en handelswijze van de Belastingdienst kregen veel aandacht - niet uit de weg.

Want meteen al bij de opening begon dagvoorzitter Jeroen Latijnhouwers over de brief die de Belastingdienst kort geleden aan een paar honderd autobedrijven heeft gestuurd met het verzoek om tekst en uitleg te geven over hun aanvraag voor bpm-teruggave. Het gaat hierbij met name om auto’s waarvan de Belastingdienst denkt dat ze naar een land buiten de EU zijn geëxporteerd, waarbij het exporterende bedrijf geen recht zou hebben op teruggave van bpm. Michel Schaay van Voertuig Documentatie Centrum en Jan Rolleman van AMD Automotive Fiscalisten stellen de zaal gerust. “Wij raden onze klanten aan om gewoon antwoord te geven op de vragen die de Belastingdienst stelt”, zegt Schaay. Jan Rolleman verduidelijkt waar rechters op letten bij zaken over bpm-teruggave. “Rechters richten zich vooral naar de geest van de wet. Het kan wel zijn dat je aan de letter van de wet voldoet als je een auto in Duitsland een Tageszulassung (de commerciële benaming van een permanente Duitse registratie, red) geeft en dan door-exporteert naar een land buiten de EU. Maar de rechter kijkt naar de gedachte achter die wet en oordeelt dan toch dat je in strijd daarmee hebt gehandeld.” Intussen zit de branche wel met die brieven, en omdat het er zo veel zijn, is de vraag hoe lang het duurt voordat ze worden afgehandeld. “Wij hebben goed contact met de Belastingdienst in Arnhem en Emmen”, zegt Schaay. “Daar hebben ze ons verzekerd dat alle zaken hierover die er nu liggen, uiterlijk volgende week worden afgehandeld (dat is inmiddels ook bevestigd door de Belastingdienst, red).” Volgens Schaay is de brief een signaal aan de autobranche. “Met die brief zegt de Belastingdienst tegen de autobedrijven dat ze niet steeds de randen van de wetgeving moeten opzoeken”, vindt hij.”

Katvangers en ploffers

Samen met advocaat Mitchell Paardekooper van Jahae Raymakers Advocaten legt Officier van Justitie Wim Bollen de zaal uit hoe een ondernemer zich kan wapenen tegen btw-carroussels. De toon van de presentatie wordt al snel grimmig, Bollen legt uit dat er bij dit soort onderzoeken telefoons kunnen worden getapt, ruimtes ‘gebugd’ en dat er door de fraudeurs met katvangers wordt gewerkt. En dan zijn er nog de ploffers. De ploffer is het bedrijf dat de btw ontvangt en niet afdraagt, maar voortijdig ploft. “En dan is de vraag of de betrokken bedrijven bewust hebben gehandeld, of dat het een kwestie was van onoplettendheid”, zegt Bollen. Hij weet te melden dat er een Europees Openbaar Ministerie komt, dat btw-fraude internationaal gaat onderzoeken. “Er wordt op Europees niveau gesproken over een schade van 50 miljard tot zelfs 200 miljard door BTW-fraude.” Advocaat Mitchell Paardekooper bleef hameren op de onderzoeksplicht van bedrijven. “Controleer of een leverancier bij de Kamer van Koophandel is ingeschreven. Ook belangrijk is dat je nagaat of de persoon met wie je te maken hebt, bij dat bedrijf bevoegd is om zaken te doen. En als dan de facturen komen, controleer die dan. Ga na of het bedrijf op de factuur hetzelfde is als het bedrijf waarmee je de overeenkomst hebt gesloten. Als er na twee of drie transacties ineens een ander bedrijf of een ander rekeningnummer naar voren wordt geschoven, dan klopt er iets niet.” 

Carnext

Dick Bakker, directeur remarketing bij Arval, verkoopt 9.500 auto’s per jaar. Daarvan gaat 80 procent weg via het eigen online handelsplatform. Samen met ondernemer Engel van der Woude en initiatiefnemer Bas Oude Luttikhuis van MrWheelson vormt hij het panel dat de discussie over Carnext voert. Bij die discussie is geen vertegenwoordiger van Carnext of Leaseplan aanwezig, legt Jeroen Latijnhouwers uit. “We hebben ze uitgenodigd, maar ze wilden niet komen.” Carnext is volgens Latijnhouwers door Leaseplan zelf geschat op een waarde van 1,9 miljard euro. De panelleden laten van die taxatie echter geen spaan heel. “Die taxatie was in de aanloop van de beursgang van Leaseplan gemaakt”, zegt Dick Bakker. Maar met de realiteit heeft die 1,9 miljard weinig te maken, denkt Engel van der Woude. “Vergeleken met het aantal auto’s dat Carnext verkoopt, kan dat helemaal niet.” Maar is Carnext wel een voorbode van de toekomst van remarketing? Dick Bakker denkt van niet. “Je kunt als leasemaatschappij niet al je auto’s op een dergelijk platform aan particulieren verkopen, de handel blijft voor ons belangrijk.” Van der Woude onderschrijft dat. “Ze verkopen nu de mooiste auto’s via Carnext.” Het retailmodel van een website waar particulieren online een gebruikte auto kunnen kopen, dat heeft wel toekomst, denkt Bas Oude Luttikhuis. “Er zijn al meer van dit soort platforms, zoals Carvana in de Verenigde Staten, en met MrWheelson ben ik er zelf ook actief mee. Je kunt een deel van de markt hier mee bedienen. Maar Leaseplan is nu met al die dure paleizen vooral kosten aan het toevoegen.”

Automotive IMPEX Day wordt mogelijk gemaakt door BCA, Voertuig Documentatie Centrum en Exportwagen.eu.