Autodealer blijft onmisbaar, ook voor jongeren
Dat blijkt uit een onderzoek onder 2.000 potentiële autokopers in de VS door Urban Science. “Twintig jaar geleden dacht iedereen dat het voorbij was voor de dealers. Het internet neemt het helemaal over, de klant vertrouwt de dealer of de autofabrikant niet meer omdat ze alle informatie online konden vinden. Die voorspelling blijkt er ver naast te zitten en gelukkig maar,” constateert directeur dealer services Randy Berlin.
Ruim 80 procent van de ondervraagden van alle leeftijdsgroepen noemt de toegevoegde waarde die de dealer kan bieden zelfs van doorslaggevend belang. 85 procent zegt daarbij een dealer te kiezen vanwege de geboden prijs. Dat is wel te danken aan de transparantie die het internet tegenwoordig biedt, stelt Berlin. “De klanten willen weten voor hoeveel geld ze een specifieke auto kunnen kopen en de dealers hebben dat geregeld door hen die informatie online te bieden.” Driekwart van die klanten zegt vervolgens grote waarde te hechten aan de persoonlijke service van een adviseur die dan ook geen druk uit moet oefenen om maar een auto te verkopen. Daarbij stellen evenveel ondervraagden dat ze geen auto zouden kopen zonder een dealer daarbij te betrekken. “De verkoper in de showroom is een adviseur geworden die vertrouwen wekt. Dat is nu precies waar we allemaal op gehoopt hebben,” concludeert Berlin.