Direct contact? Bel: +31 (0)35 200 82 00

Home > Nieuws > 2018 wordt een topjaar voor youngtimers

2018 wordt een topjaar voor youngtimers

2018 wordt een topjaar voor youngtimers

Je kan er voor kiezen om privé niet met je leaseauto te rijden. Als je je kilometerregistratie goed bijhoudt, dan hoef je helemaal geen bijtelling te betalen. Kijk, dat kan natuurlijk ook. Dan is er ook nog een derde optie. Stel, je bent ondernemer en je wil een auto op de zaak en daar ook privé mee rijden. Dan moet je normaliter ook bijtelling betalen, of het nu een gebruikte of nieuwe auto is. Tenzij de auto 15 jaar of ouder is. Dat is d zogenaamde youngtimer-regeling. Dan betaal je 35% over de dagwaarde. Maar als je er wel een beetje modern bij wil rijden, moet je kijken naar de meest verse modellen. Dit zijn 13 toppers die komend jaar (2018) 15 kaarsjes mogen uitblazen.

Wat is het?
Cadillac CTS

Wat is er zo bijzonder aan?
Dit was de eerste Cadillac met bovengemiddelde rijeigenschappen. Het is in feite de vader van alle moderne Cadillacs. Om te rijden leek het meer dan een beetje op een BMW 5 Serie. Het uiterlijk is nog altijd bijzonder, alhoewel het niet heel erg mooi lijkt te rijpen. Tip: kies een zwarte of grijze met goede wielen. Dat blauw en beige staat de auto niet zo.

Welke uitvoering moet ik nemen?
De CTS is enkel met zescilinders geweest (op de CTS-V met Corvette Z06 motor na), een 2.8. en een 3.2. Ga voor de 3.2 Sport Luxury.

Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 4 duizend staan er uitstekende CTS’en te koop. Dan moet je nog gaan afdingen.

Cadillac CTS

Wat is het?
Honda Accord (CL)

Wat is er zo bijzonder aan?
Het meest bijzonder aan de Accord is dat niemand door had hoe goed de Accord was. De bouwkwaliteit was ongeëvenaard. De motoren waren uitstekend. Dankzij het hoogwaardige onderstel was het ook een goede rijdersauto. Koppel dat aan Japanse betrouwbaarheid en je hebt een topper. Maar ja, er staat een ‘H’ op en dat is niet premium of cool. Kan zich makkelijk meten met de Volvo S60, Audi A4 of Saab 9-3 die iedereen wél wil.

Welke uitvoering moet ik nemen?
Er zit geen verkeerde bij. Maar de diesel is uitstekend en de 2.4 Type-S is de leukste. 200 pk uit een atmosferische viercilinder. Waar zie je dat nog?

Wat kost een redelijk exemplaar?
5.000 euro. Dan heb je een van de mooiere van het land. Waarschijnlijk van een oude heer geweest. Klopt in dit geval wel.

Honda Accord

Wat is het?
Opel Signum (A)

Wat is er zo bijzonder aan?
Dit is een extra ruime hatchback waar werkelijk niemand op zat te wachten. Opel merkte 15 jaar geleden dat het rap marktaandeel aan het verliezen was. De Opel Omega kreeg geen opvolger. Om het ontstane gat (in de showroom waarschijnlijk) op te vullen, kwam Opel met dit op de proppen: de Signum. De Signum stond op het platform van de Vectra, maar heeft een grotere wielbasis. Hierdoor had de Signum een aangenaam interieur, vol met met bakjes en vakjes, echt overal kon je wel iets opruimen. Natuurlijk is de auto compleet geflopt, maar dat wil niet zeggen dat het een slechte auto was. Integendeel. Als je een normale auto zoekt die zeer ruim is, ook op de achterbank, is de Signum onverslaanbaar.

Welke uitvoering moet ik nemen?
De 2.2 is prima. Diesels kun je beter vermijden. De 2.2 was lawaaiig en traag, de V6 diesel kende nogal wat issues.

Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 5 mille ben je spekkoper.

Opel Signum Irmscher

Wat is het?
Audi A3 (8P)

Wat is er zo bijzonder aan?
Chique vervoer voor de betere smartphone-fixer. Het is een compacte auto met klasse. De A3 was de eerste in de Volkswagen familie die het nieuwe platform meekreeg. De rijeigenschappen waren daardoor drastisch verbeterd. Het is een fijne auto om je dagelijkse kilometers mee te maken, terwijl de onderhoudskosten betaalbaar blijven. Restwaarde technisch ook interessant. Interieur is ook uitstekend voor elkaar.

Welke uitvoering moet ik nemen?
Een originele, graag. Het is nog een hele kunst om een A3 te vinden die op zijn eerste velgen staat. Qua motoren zijn de instappers het meest bedrijfszeker. De 1.6 achtklepper en de 1.9 TDI zijn rouwdouwers.

Wat kost een redelijk exemplaar?
Zo rond de 5 tot 6 mille heb je een redelijk nette A3.

Audi A3

Wat is het?
Jaguar XJ (X350)

Wat is er zo bijzonder aan?
Het is een aluminium anachronisme met lederen bekleding. De auto is veel moderner dan deze eruit ziet. Deze generatie XJ leek enorm veel op zijn voorganger, maar was totaal anders. De auto maakte gebruik van een slim aluminium chassis. Het resultaat is dat de XJ erg licht is en daardoor erg prettig rijdt.

Welke uitvoering moet ik nemen?
Omdat de XJ zo licht is, kom je met de 3.0 V6 uitstekend uit de voeten. De 3.5 V8 is leuk, maar nauwelijks sneller. Ga dan voor de 4.2, die past uitstekend bij het majestueuze karakter van de auto. Check ook ons aankoopadvies.

Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 6 mille kom je exemplaren tegen met achterstallig onderhoud en hoge kilometerstanden. Voor het dubbele heb je een uitstekend exemplaar waar je nog jaren mee vooruit kan.

Jaguar XJ8

Wat is het?
Lexus RX300 (XU30)

Wat is er zo bijzonder aan?
Een van de weinige SUV’s zonder kapsones. De RX300 is gewoon een ruime, praktische en comfortabele auto. De looks zijn zeer behoudend en dat was destijds bij een Lexus de bedoeling. Dit is wel de tweede generatie. De eerste was nogal ge-ent op de Amerikaanse en Japanse markt. Dit was meer een mondiale auto. Met name het raffinement valt op: de RX300 is zeer gecultiveerd. Verder zo seksloos als Clairy Pollack.

Welke uitvoering moet ik nemen?
Er was er maar eentje bij introductie. Een President is wel de moeite waard: die zitten rammetjevol met uitrusting.

Wat kost een redelijk exemplaar?
Vanaf 7.000 euro vind je de mooiere uitvoeringen.

Lexus RX300 (XU30)

Wat is het?
Saab 9-3 Cabriolet

Wat is er zo bijzonder aan?
Het prototype verantwoorde ‘sportwagen’ voor de vader van Anne-Fleur en Bob Jan.. Het is een bijzonder tijdloze auto met klasse. Een begrip op zich. Eigenaren herken je van meters afstand: ribbroeken, brogues, Paul & Shark trui over de schouders en een labrador die Dommel heet. En natuurlijk de Saab Cabrio die fout geparkeerd staat. De derde generatie was veruit de beste generatie. De tweede had nogal last van een torderend chassis. Dat was bij de derde generatie aanzienlijk beter. Ook stond het kwaliteitsniveau op een hoger plan.

Welke uitvoering moet ik nemen?
De 2.0 T in Linear uitvoering met automaat past het beste, maar een handgeschakelde 1.8t Vector is ook prima.

Wat kost een redelijk exemplaar?
Zo’n 9.000 euro is voldoende.

Saab 9-3 Cabriolet

Wat is het?
Alfa Romeo GT

Wat is er zo bijzonder aan?
Kijk er alleen al naar! De Alfa GT is een bijzondere auto. Een hip statement voor de betere internet-entrepeneur. Het is in feite een door Bertone ontworpen coupé op basis van de 147. De auto doet zijn naam eer aan, want het is meer een GT dan een sportwagen. Het bijzondere eraan is dat je de auto eigenlijk prima kan gebruiken als dagelijks vervoersmiddel. Je hebt een krappe (maar bruikbare) achterbank en kofferruimte.

Welke uitvoering moet ik nemen?
De 1.9 JTD was destijds een van de fijnste diesels op de markt. Soepel, krachtig en relatief zuinig. Als je een benzinevariant wil, ga voor de 3.2 V6. Ja, die zuipt als een malle. Maar het geluid en de prestaties passen perfect bij de auto. Restwaarde-technisch ook de beste keuze. Tip: laat even een Q2-diff monteren bij de Alfa dealer.

Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 10 mille kun je uitstekende exemplaren vinden van de V6, de rest vind je al voor 4.000 euro. Lees wel even ons aankoopadvies.

Alfa Romeo GT

Wat is het?
BMW 5 Serie (E60)

Wat is er zo bijzonder aan?
Zakensloep voor linkerrijbaan-abonnee’s. De BMW E60 had de onfortuinlijke taak om de geliefde E39 op te volgen. Dat ging niet van harte. De looks waren destijds erg controversieel en het rijgedrag minder uitgebalanceerd. Dat kwam mede door run-flat banden die toen nog niet zo goed waren als tegenwoordig. Een setje gewone banden doet wonderen. Daar staat tegenover dat het een hele moderne auto is. Als je in een E39 stapt, merk je dat je in een oude auto zit. De E60 komt over als twee generaties nieuwer in plaats van één.

Welke uitvoering moet ik nemen?
Maak je weinig kilometers: 530i. Voor de veelrijder: 530d.

Wat kost een redelijk exemplaar?
Je vind ze al voor 5 mille, maar mooie 530’s met minder dan 2 ton op de klok vind je voor zo’n 7.000 tot 10.000 euro.

BMW 545i (E60)

Wat is het?
Volvo V70 R

Wat is er zo bijzonder aan?
Het is een snelle Volvo stationwagon en iedereen is daar gek op, toch? Een tijdlang was de V70 T5 het topmodel, maar dat was toch meer een snelle V70 dan een Powerwagon. Dat maakte men goed met de V70 R. Deze had een 2.5 liter turbomotor onder de kap, goed voor 300 pk en 400 Nm. Ondanks de nieuwprijs was de V70 R niet zo snel als een S4 of M3, maar wel een stuk ruimer en cooler. Zeker zo’n lichtblauwe met oranje leder. Of we ook een aankoopadvies hebben? Maar natuurlijk: check hem hier.

Welke uitvoering moet ik nemen?
De handbak. De Geartronic was niet denderend.

Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 10 mille heb je een redelijke met kilometers, voor 15 heb je een uitstekende V70 R.

Volvo V70R

Wat is het?
Bentley Continental GT

Wat is er zo bijzonder aan?
Het is de auto die Bentley er bovenop heeft geholpen. De auto zat qua prijsniveau flink onder de epische Arnage, maar boven de gemiddelde Mercedes S-Klasse. Dankzij de vierwielaandrijving kun je er altijd hard mee gaan. Dat moet wel lukken met 560 pk. Omdat het in basis een Volkswagen Phaeton is, blijft alles heel. Maar omdat het een Bentley is, heb je wel zacht leer of alcantara. Hoe zo’n auto bevalt kun je zien in deze aflevering van in deze aflevering van Mijn-Auto.

Welke uitvoering moet ik nemen?
In 2003 was er maar één uitvoering.

Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 45.000 zijn er zat exemplaren te vinden.

Bentley Continental GT

Wat is het?
Mercedes G55 AMG

Wat is er zo bijzonder aan?
Pfanzertank op EPO. Het was niet de eerste AMG-variant van de G-Klasse, maar wel de leukste. Dat komt ten eerste door het uiterlijk. Ja het is een dikke G-Klasse, maar hij ziet er niet wezenlijk anders uit dan een gewone G500. De motor paste uitstekend bij de G-Klasse. De 5.4 liter V8 met compressor klinkt geweldig en zorgt voor behoorlijk wat vaart. Het verbruik is desastreus, maar dat maakt niet uit. Je betaalt immers minder bijtelling. Oh, het is ook nog eens een terreinwaardige auto.

Welke uitvoering moet ik nemen?
Er was er maar eentje en die was perfect.

Wat kost een redelijk exemplaar?
Tussen de 50.000 en 60.000 euro kun je er eentje uit Duitsland halen.

Mercedes-Benz G55 AMG